I institutioner er det vigtigt at være opmærksom på at udvikle og stimulere børnenes sproglige kompetencer i hverdagen. Jo mere man bruger sproget med børnene og jo flere gange man gentager ord - jo bedre vil de “hænge på” børnene. Det er vigtigt at kunne lave læreprocesser som børnene ikke lægger mærke til - en indirekte læringsmåde - men at det er indlejret i alle hverdagens gøremål. Det giver den mest naturlige form for sprogudvikling. Ifølge Kjertmann, som har udviklet teorien bag, tager han udgangspunkt i børnenes alderstrin og at kompetencerne bliver udviklet alt efter hvor gamle de er. Kompetencerne inddeles i kategorier som vi vil beskrive her:
(Kilde: Dansk, kultur og kommunikation - 3. udg, 2011)
- Artikulatorisk kompetence = udtale af et ord.
- Fonologisk kompetence = Lytteskelne ordet fra andre ord – lytte til ord og skelne mellem hat/kat osv.
- Semantisk kompetence= forståelse af ordets betydning
- Leksikalsk kompetence = anvende ordet i deres talesprog.
- Syntaktisk kompetence = sammensætte sætninger.
- Leksikalsk kompetence = det at man kan kunne anvende substantiver, verber sætte sætninger sammen.
- Skriftsprog kompetence = kan først anvendes når de har et bredt ordforråd når de mestre den leksikalske kompetence. Sætte bogstav/ ord på en materiel ting. Skriv et skilt hvor der står bord, og placer det på et bord.
- Morfologisk kompetence = flertalsbøjninger eller datidsbøjninger.
- Syntaktiske kompetence = længere sætninger, brug af bindeord ( og, men)
- Pragmatisk kompetence= hvordan man taler til forskellige personer, i forskellige grupper. Mormor og kammerat.
- Kommunikativ kompetence = måder at kommunikere på.
- Disse ovenstående delkompetencer udvikles i en kronologisk rækkefølge, som også ses itabellen.Børn i en alder på 3-4 år er - ifølge Kjertmann - i gang med at mestre den morfologiskekompetence, hvor børnene lærer at flertal- samt datidsbøjninger - én ko, flere køer. En mådeat stimulere denne sprogudvikling, kunne være ved at tage dem med på udflugt, hvor desætter ord på hvad de ser.Eks.: Børnehave på tur i skoven.Emilie stopper op og peger ned i jorden.Emilie: “Se to ormer!”Pædagogen svarer anerkendende: “ Hvad har du fundet der? To orme?Dette er en god måde at inkludere læringen i hverdagens aktiviteter.
Hejsa,
SvarSletSuper godt indlæg, super informativt og dejligt overskueligt :)
Og jeres side bliver man simpelthen så glad af at være på med alle de farver :)
Mvh
Jesper, Ben, Ditte, Jasmin og Louise