onsdag den 21. oktober 2015

Børns sprogudvikling

I institutioner er det vigtigt at være opmærksom på at udvikle og stimulere børnenes sproglige kompetencer i hverdagen. Jo mere man bruger sproget med børnene og jo flere gange man gentager ord - jo bedre vil de “hænge på” børnene. Det er vigtigt at kunne lave læreprocesser som børnene ikke lægger mærke til - en indirekte læringsmåde - men at det er indlejret i alle hverdagens gøremål. Det giver den mest naturlige form for sprogudvikling. Ifølge Kjertmann, som har udviklet teorien bag, tager han udgangspunkt i børnenes alderstrin og at kompetencerne bliver udviklet alt efter hvor gamle de er. Kompetencerne inddeles i kategorier som vi vil beskrive her:

(Kilde: Dansk, kultur og kommunikation - 3. udg, 2011)


  • Artikulatorisk kompetence = udtale af et ord.
  • Fonologisk kompetence = Lytteskelne ordet fra andre ord – lytte til ord og skelne mellem hat/kat osv.
  • Semantisk kompetence= forståelse af ordets betydning
  • Leksikalsk kompetence = anvende ordet i deres talesprog.
  • Syntaktisk kompetence = sammensætte sætninger.
  • Leksikalsk kompetence = det at man kan kunne anvende substantiver, verber sætte sætninger sammen.
  • Skriftsprog kompetence = kan først anvendes når de har et bredt ordforråd når de mestre den leksikalske kompetence. Sætte bogstav/ ord på en materiel ting. Skriv et skilt hvor der står bord, og placer det på et bord.
  • Morfologisk kompetence = flertalsbøjninger eller datidsbøjninger.
  • Syntaktiske kompetence = længere sætninger, brug af bindeord ( og, men)
  • Pragmatisk kompetence=  hvordan man taler til forskellige personer, i forskellige grupper. Mormor og kammerat.
  • Kommunikativ kompetence = måder at kommunikere på.

  • Disse ovenstående delkompetencer udvikles i en kronologisk rækkefølge, som også ses i
    tabellen.

    Børn i en alder på 3-4 år er - ifølge Kjertmann - i gang med at mestre den morfologiske
    kompetence, hvor børnene lærer at flertal- samt datidsbøjninger - én ko, flere køer. En måde
    at stimulere denne sprogudvikling, kunne være ved at tage dem med på udflugt, hvor de
    sætter ord på hvad de ser.

    Eks.: Børnehave på tur i skoven.
    Emilie stopper op og peger ned i jorden.
    Emilie: “Se to ormer!”
    Pædagogen svarer anerkendende: “ Hvad har du fundet der? To orme?

    Dette er en god måde at inkludere læringen i hverdagens aktiviteter.





1 kommentar:

  1. Hejsa,
    Super godt indlæg, super informativt og dejligt overskueligt :)
    Og jeres side bliver man simpelthen så glad af at være på med alle de farver :)

    Mvh

    Jesper, Ben, Ditte, Jasmin og Louise

    SvarSlet