Fortrækker du denne indkaldelse
Eller denne? ...
Er en samtale bare en samtale? Forinden samtalen ligger en masse forarbejde, hvor der reflekteres over samtalens hensigt, indhold, tid, sted osv. Det skal være en dialog som er givende for begge parter - så det skal planlægges og overvejes inden mødet - hvordan det bliver formidlet. Det er vigtigt at gøre sig tanker omkring rammerne for et møde med forældrene for at vise at man gerne vil møde dem på deres niveau - og at man gerne vil møde dem som de er. Rammerne skal være tilrettelagt så det skaber en afslappet stemning.
Skal mødet afholdes i personalestuen, på kontoret, eller et tredje sted? - hvad skaber den bedste ramme? Kontoret er måske ikke så hensigtsmæssigt, fordi det skaber en seriøs og formel stemning, som kan virke intimiderende for forældrene.Derimod kan man invitere forældrene, på en kop kaffe i personalestuen, hvilket kan medvirke til en afslappet dialog.
I brevet har vi givet et eksempel på at man kan give forældrene medbestemmelse i hvad tid mødet skal afholdes. Det synes vi virker mest hensigtsmæssigt - i forhold til at imødekomme forældrenes arbejdstider.
I forhold til info om samtalen - diskuterede vi i gruppen hvad der var mest hensigtsmæssigt at informere om og hvor meget man skal uddybe hvad samtalen indeholder - det var vi lidt uenige om - men valgte at fremhæve hvilke fokuspunkter der er vigtige for samtalen.
Deltagerantallet gav også anledning til diskussion - virker det bedst med en eller to pædagoger? Hvad er fordelen ved at man sidder flere pædagoger der kan læne sig op ad hinanden - virker det voldsomt for forældrene at der sidder to mennesker der har synspunkter om ens barn? Eller er det bedre bare med en pædagog?
Som du nok kan fornemme, så ønsker vi ikke at komme med en konklusion på det rigtige, men at give anledningen til videre refleksion. Vi er jo ikke pædagoger endnu, og har selv reflekteret samt diskuteret om, hvad der er det rigtige at gøre i planlægning af en trivselssamtale. Under mødet er det utrolig vigtigt at tænke over, hvordan vi som pædagoger er imødekommende, og hvad vores kropssprog udstråler om os.
billede eksempel: på ikke anerkendende samtale vs. anerkendende samtale
________________________________________________________________________
![]() |
ikke anerkendende modtagelse |
![]() |
ikke anerkende samtale |
_________________________________________________________________________________
![]() |
anerkendende modtagelse |
![]() |
anerkendende samtale |
Her er en lille kommentar fra gruppe 12! :-)
SvarSletDer er ikke så meget at kommentere på endnu, men rigtig gode og indholdrige oplæg!
I forhold til baggrunden: Av vores øjne
Hejsa,
SvarSletvi er super vild med det her eksempel med to forskellige kommunikationsmodeller, det rammer hovedet på sømmet. :)
Det giver et rigtig godt indblik i hvor vigtigt det er at føre en samtale positivt, og vigtigheden af hvordan man vælger at formidle et budskab - samme budskab, men vildt hvor meget det kan afvige.
Tankevækkende på den fede måde :)
Og baggrunden kunne sikkert være bedre, MEN Rainbow Dash ;)
Mvh
Jesper, Ben, Ditte, Jasmon og Louise